جمعه 31 شهريور 1396   02:18:37
واحد خواهران
آخرين ويرايش صفحه
چهارشنبه 29 شهريور 1396 13:05:15
پیوندهای مرتبط
    بازديدها
    تعداد بازديد اين صفحه: 838222
    تعداد بازديد از سايت: 54505637
    تعداد بازديد زيرپورتال: 838222
    اين زيرپورتال امروز: 75
    در امروز: 2791
    اين صفحه امروز: 75
    واحد خواهران
    يكشنبه 8 خرداد 1390 تاريخچه روابط عمومي

    روابط  عمومي ، پديده اي است متعلق به قرن بيستم ، که ريشه هايش به اعماق تاريخ بر مي گردد ، به شکلي که قدمتي به اندازه ارتباطات انساني دارد  . در تمدن هاي نخستين ، همچون تمدن هاي بابليان ، يونان وروم مردم با بهره گيري از تکنيک هايي که هنوز هم مورد استفاده اند به پذيرش اقتدار دولت دين ترغيب مي کردند . اين تکنيک ها عبارتند از : ارتباطات ميان فردي ، خطابه وسخنراني ، هنر ، ادبيات ، رويدادهاي برنامه ريزي شده ، اعلان به عموم و تکنيک هايي نظير اينها .

    روابط عمومى به مفهوم يک حرفه، در قرن بيستم در آمريکا به وجود آمد با عنوان دفتر تبليغاتPublicity Bureau  يا دفتر مطبوعات Press Bureau ناميده شد. پس از انقلاب صنعتى و پيشرفت صنعت و تکنولوژى، منجر به ايجاد دفاتر روابط عمومى به خاطر نياز به آگاه سازى و ايجاد برقرارى ارتباط شد.

    پس از آن نخستين شرکت روابط عمومى توسط (Ivy Ledbetter Lee) خبرنگار روزنامه (New York World) در شهر نيويورک تأسيس شد.

    با آغاز قرن بيستم، فعاليت ها و راهبردهايى براى پيشبرد امور اتخاذ شد. از تغييرات اجتماعى گرفته تا سرگرمى که به عنوان بخشى از مفهوم جامع روابط عمومى به حساب مى آيد.
    در جنگ جهانى اول با وارد شدن آمريکا به جنگ، متخصصان روابط عمومى فعاليت هاى گسترده اى را شروع کردند، به طورى که روزنامه نيويورک تايمز، اين جنگ را نخستين جنگ (آژانس هاى مطبوعاتى) لقب داد. بعد از جنگ جهانى اول رونق اقتصادى در آمريکا موجب توسعه پژوهش بازار و راهبردهاى پيچيده ترى براى آموزش مصرف کنندگان در تميزکالا ها شد.

    (لى و برينز) و ديگران در اين دوران روابط عمومى را رسماً به عنوان يک شغل مطرح کردند و خود را رسماً مشاوران روابط عمومى خواندند. در سال ۱۹۲۹ به لحاظ رکود اقتصادى، بازار بورس شکست خورد، پيامدهاى آن انگيزه هاى مورد نياز روابط عمومى را براى اين که از آوازه گرى و انتشارات صرف فراتر رود و يک ارتباط متقابل راستين ميان کسب و کار و مخاطب بر قرار کند، پديد آورد. روزولت رئيس جمهورى اسبق آمريکا در برنامه هاى خود به يک روابط عمومى قوى نياز داشت. بويژه اين که دولت نيز به اين نتيجه رسيده بود، که براى تقويت سياست خود بايد از روش هاى روابط عمومى بهره بردارى کند.

    در طول جنگ جهانى دوم، يک اداره بزرگ به نام اداره اطلاعات جنگ تشکيل شد. اين اداره محل آموزش هاى مهمى براى دست اندرکاران روابط عمومى سال هاى بعد شد. اين اداره تنها به خاطر گستردگى رشد، موجب شد که فنون و روش هاى روابط عمومى در ابعاد وسيع ترى شناخته شود و مفهوم روابط عمومى در ميان ساير مؤسسات دولتى و غير دولتى مورد توجه قرار گيرد.

    در اواسط ۱۹۵۰ در قلمرو روابط عمومى، پيشرفت هاى فوق العاده اى صورت گرفت. فنون و روش هاى آن در بخش غير انتفاعى، بيش از اين مؤسسات را در شناساندن خدمتشان به مردم و جمع آورى کمک هاى مالى حمايت کرد.

    روابط عمومى، در زمينه سياسى نيز روز به روز به صورت ابزار مهمى در آمد و به نامزدهاى انتخاباتى در آمريکا کمک کرد، (راچه) مدرس روابط عمومى آمريکا بر آن شد که روابط عمومى در پاسخ به مسائل پيچيده گسترش يافته و به صورت يک حرفه در آيد. در جهان مملو از پيام هاى گوناگون و در هم تنيده، به کسى نياز است که اين پيام ها را تفسير و طبقه بندى کند و رابط ميان گروه هايى باشد که زبان و ارزش هاى مختلفى دارند و سرانجام تعامل عملکرد روابط عمومى عنصرى ناميده شد که گذار به سوى (سرمايه دارى رفاه) در قرن بيستم را يارى کند.

    در چنين اوضاع، روابط عمومى در مقام يک «وظيفه مديريت» پديدار شد، وظيفه اى که به نحوى بى بديل صلاحيت آن را دارد، که ميان مخاطبان گوناگون جامعه پيشرفته ما از حق اظهارنظر برخوردار شده اند.

     

    تعداد بازديد اين صفحه: 7179
    ديگر بخش ها درباره دانشگاه قم سامانه هاپيوندهاي مفيدارتباط با ما
    آدرس پستي: قم - بلوار الغدير - بعد از شهرك قدس - دانشگاه قم
    كدپستي: 3716146611
    تلفن : 32103000- 025
    فكس : 32854499- 025
    پست الكترونيكي:
    خانه |
    Guest (qomuniguest)

    واحد خواهران دانشگاه قم
    مجری سایت : شرکت سیگما